Førsteplass i konkurranse om prosjektering av ny barneskole og idrettshall med plass til 1100 elever (1-10 trinn) og 100 ansatte. Konkurransen ble vunnet i samarbeid med L2 Arkitekter og WK Entreprenør.
Skoleanlegget er utformet som en Trekløver der barneskole, ungdomsskole og idrettshall er separate bygningsvolumer plassert rundt et felles allrom.
Anlegget er plassert sentralt på tomten med idrettshallen som en «rygg» mot fylkesveien, barneskole mot vest og ungdomsskole mot syd. Dette gir varierte og solrike soner for utendørs opphold rundt de to skolebyggene mot øst, syd og vest.
Skolene henvender seg mot Sentrumsrunden og danner det nye skoletorget mellom barne- og ungdomsskolen. Dette er en felles møteplass både for skolene og bydelens befolkning. Fra skolenes allrom etableres den nye elveaksen via skoletorget til elveplassen nede ved elvebredden. Dette er en grønn korridor som knytter sammen skoleanlegget, det nye boligområdet og Sandeelva.
Skolens plassering sentralt på tomten gir muligheter for differensiering mellom de forskjellige aktivitetene og trinnområdene. Skolegården har et spenn fra veldig aktive soner til helt rolige oppholdssteder. Det skal være plass både til «de stille» og «de ville».
Rundt skolebygget er det lagt opp til en litt mer åpen sone, sone for opphold og frilek, ulike sitteelementer, bordspill og verkstedsområde for kunst og håndverk. Elevene kommer rett ut til primærområdet tilpasset sin alder. Det er ingen skiller mellom de forskjellige delene av skolegården, men i hovedsak er det lagt opp til lekeapparater og ulikt opphold tilpasset forskjellige alderstrinn. Ballbanene og skateområdet ligger lengst bort fra inngangene både på grunn av støyen bruken genererer og fordi dette er aktiviteter som er interessante for flere aldersgrupper gjennom hele dagen, det er både 7èr bane med kunstgress, håndballbane, ballbinge og en multibane.
Det er lagt vekt på plassering av uteaktiviteter slik at de blir godt synlige fra Magna Ottersens vei og dermed bidrar til å skape liv i bydelen både på dag- og kveldstid. Øst i skolegården er det laget kunstige «åser» som gir mulighet for å komme opp i høyden og få utsikt over fylkesveien og kulturlandskapet. Der er det plassert klatretau, små hytter og sklier.
Som et gjennomgående element gjennom hele skolegården blir et frodig lavbrekk ført gjennom skoletomta i retning nord-sør. Dette har en viktig funksjon for overvannshåndteringen, og er også en bærekraftig måte å få frodig vegetasjon inn i skolegården på. I tillegg er dette et flott naturlek – og læringsområde for (de minste) barna. I nærheten av barneskolen opparbeides det kanaler og renner som samler opp overvann. Lavbrekket bidrar til å definere de forskjellige rommene langs skolegården og åpner seg mot Skolegata på utvalgte steder
Det er parkeringsplasser for ansatte under deler av skolebygget, med adkomst på motsatt side av elevenes gangadkomst til skolegården. Og i nord ligger parkeringsplassen for besøkende, brukere av ballbanen og idrettshallen, og område for bringing og henting av elever. Et grep som sikrer trygg adkomst for elevene til- og fra skolen.
Prosjektet har BREEAM “Good” klassifisering
Sande, Holmestrand kommune
L2 Arkitetker
Holmestrand Kommune
Fotograf:
Fotograf: Kavlie-Borge
2019-2023